Wkodk

Hvordan skriver man en tale


Som du hænge op telefonen, det iskolde fingerspidserne af panik greb din mave, dit hjerte løb. Din seneste Projektet blev leveret til tiden, inden for budgettet, og nærmer tilbagebetalingstid et år før tidsplanen. Som et resultat, vil din Industry Association at adressere deres årlige kongres. Slap! De mener, at du har noget at tilbyde. Her er nogle skridt til at lette dine hjertebanken. En god læser er mest sandsynligt, at være en god forfatter og foredragsholder. Læse så meget som du kan. Forkant med happenings rundt omkring.

Indhold

  • 1 trin
    • 1.1 Sample Taler
    • 1.2 Planlæg din skriftligt - til levering
    • 1.3 Struktur og form,
  • 2 Tips
  • 3 Advarsler
  • 4 Relaterede Googles
  • 5 Kilder og citationer

Steps

Hvordan skriver man en tale. Skriv en introduktion.
Hvordan skriver man en tale. Skriv en introduktion.

Planlæg din skriftligt - til levering

  1. 1
    Organisation. Husk, at alle store taler, og endda nogle ikke så stor, kræver "form" (intro, de stuffings er "outro") ikke som en klat eller strenge af sammenfiltrede spaghetti eller bits og stykker. Det gamle ordsprog er svært at slå for at forme dit indlæg:
    Intro: "Fortæl dem, hvad du vil fortælle dem." Krop: "Sig til dem". (Trin / detaljer) Konklusion (r): "Fortæl dem, hvad du fortalte dem."
  2. 2
    Årsag. Forbered dig på at overtale din målgruppe ved din troværdighed (ethos), følelserne (patos) og logik (logos). Din argumentation understøtter dine points, så de kan godkendes. Word valg påvirker den logiske reaktion på din målgruppe, samt deres følelsesmæssige reaktion og så forbedrer din kommunikation. Give dine bedste grunde danner essensen af ​​dit synspunkt, og kan næsten ikke understreges nok. Underbygge (bevise eller bekræfte) din synspunkt (dit speciale).
  3. 3
    Ord. Brug passende ordskvalder for gennemsigtighed og klarhed - men ikke lide en imponerende, multisyllabic "ordforråd lektion / test", der får dig til at miste din forbindelse med dit publikum.
    Hold dig væk fra alt for meget detaljerede oplysninger; prøv ikke at undervise i et komplekst emne i en let lektion.
    Undgå obskure (svært at forklare) emner, som kun få kender eller pleje for at lære om i et par minutter.
  4. 4
    Emne. Vælg et godt emne, forske det, makeing mening... I skolen ikke skrive en rapport om "hvordan man skriver en tale" (Vis mig, ikke fortælle mig) skrive talen og levere det.
    Brug korrekt tegnsætning, stavning, tone (undgå sarkasme)... gøre korrekturlæsning, fastsættelse fejl, alle ting at gøre retten til at få en "Godt arbejde, godt job!" (God kvalitet på din tale).
  5. 5
    Opmærksomhed. "Ryste hænder", billedligt, skriver en slags hilsen i... med medlemmer af din målgruppe, nogle menneskeliggøre, personalisering, mulig varme. Byg aftale og rapport (accept) for dit emne Hvis du har noget værd at høre, er det værd at sige godt tidligere ambassadør Robert Strauss plejede at begynde sine adresser som dette:.. "Før jeg begynder denne tale, jeg har noget at sige." Denne passage var altid komponeret i en stil, der satte ham i stand til at genvinde en kraftig tone for lærerig del af hans bemærkninger. Bær din oprigtige smil, trække vejret dybt, men langsomt til at berolige dine nerver, og derefter komme til at arbejde. Du ønsker måske at begynde med en morsomt one-liner eller fantastiske anekdote, der kan tilsluttes til situationen.
  6. 6
    Entusiasme. Rise til din skriftligt til talende lejlighed. Med andre ord, føler lidenskabeligt / professionelt om dit emne. Recall gamle Onkel Neds tåre rykkende toast ved brylluppet - at indse, hvor almindelige folk, som dig, kan levere den slags store øjeblikke af talekunst (behørigt gjort) - når de stiger til deres lejlighed. Sørg for, at publikum føler med dine velvalgte ord, hvor vigtigt emnet er for dig, så de begynder at tænke over, hvorfor de skal bekymre sig om det.
  7. 7
    Transition. Byg klare og fornuftige overgange (segues [seg-måder]) fra en tanke til den næste. Den største fejl højttalere og forfattere gør er at antage folk vil følge spring logik, sted, tid eller ændringer af ideer. Stav ud til publikum, når du tager en tur i dine tanker med sætninger som:
    "Som et eksempel på dette, kan vi se..." eller
    "Det bringer os [tilbage] til den større problem...", og så videre.
  8. 8
    Focus. Vælg én vinkel: undgå vidtløftige (ikke fortælle alle mulige side) eller i gang om "noget at tale om." Ophold på emnet... Men betyder en "stor" ikke behøver at starte ud stor og forblive stor til slut. Men engagere lytterne tidligt (nice humor hjælper publikum til at lytte). Tage højde for en dukkert i interesse i midten. Derefter gnist interesse igen for at bygge til et punkt, samle forventning til afgørende øjeblik (din punkt). John Stuart Mill, den politiske økonom, defineret talerens kunsten på denne måde: "Everything vigtigt for hans formål blev sagt på det nøjagtige tidspunkt, hvor han havde bragt sindene hos sit publikum ind i staten mest monteret til at modtage det."
  9. 9
    Formål. Vælg et klart formål. En tale bør være mulighed for en god grund: At inspirere, at instruere, at samle støtte, eller føre til handling er ædle formål - men ikke til blot lyden fra (uhensigtsmæssigt), til at brødføde en talers ego, at smigre, at skræmme eller til skamme. Du ønsker måske at forske "fælles logiske fejlslutninger" for at undgå dem i din tale (retorik).
    • Hvorfor overhovedet tale? Kend dit tema. Hvis du ikke kan besvare spørgsmålet "Hvad vil du sige" i en enkelt, deklarativ sætning, gør dig selv og publikum en tjeneste: tilbagegang invitationen.
    • Personalties. Skriv med én bestemt [type] person i tankerne, eller nogen du rent faktisk kender. Dette hjælper dig til at holde budskabet reel og nacn. Dette hjælper dig forudse reaktioner og holde dit sprog ned på jorden.
  10. 10
    Engagement. Skriv for at sætte publikum på lethed (måske bruge en joke), plus gøre dem sidde op, alarmeret og engageret, pause, fra tid til anden, mens leverer (og øve) dine point - med essensen af "veltalenhed": simple og klare fakta. Øv din skriftlige indlæg, disciplinere dig selv ved boremaskine, for volumenkontrol, pauser og timing. Du kan være din egen træner - samt den kreative inspiration, som forfatteren. Som du skriver, også udvikle selvtillid, ved hjælp af din professionelle passion for emnet - hvilket kan være smitsom:
    • Kig på publikum, fokusere din øjenkontakt på de mennesker, ikke på siderne, skærm eller noter. Men hvis se direkte på folk, mens taler gør dig nervøs, planlægger at:
      Look all-om dem, mellem, og blandt dem, på uret på bagvæggen og over forskellige personers skuldre / ved deres hår - så længe det virker som om du gør øjenkontakt rundt omkring i publikum.
      Undgå at stirre på ét sted eller en person, men i stedet at være "-lethed", så meget som muligt.
  11. 11
    Gestus. Understreg point ved kropssprog, og sørg for, at dine toner af stemme og ansigtsudtryk er enige og er egnede - som planlagt, for de særlige skriftlige sætninger, sætninger og sub-emner.
    En limet på smil er lige så slemt som en grimasse eller skulen, handle afslappet, selvom du er anspændt. Smil lidt, selvom du måske har lyst til at ryste (koncentrere sig om ordlyden ikke dine følelser).
  12. 12
    Illustrer. Make skriver "grafisk": i form af dias, visuals historier, vittigheder, og dramatiske fagter og én eller to ulige udgør. Dit mål er at gøre en vis del af din skrivning i talen stick til sindet af publikum. Hvis nogen spørger, eller komplimenter din tale bagefter - forhåbentlig, bør de sige noget lignende, "Jeg nød historien Tom fortalte om sin søster," eller "The lagkagediagram af dette års indtjening var nyttigt."
  13. 13
    Pause. Når du skriver at tale støt, men for at nå seriøse emner, så husk at omfatte at få meget stille (ved hjælp af korte pauser) - og folk vil automatisk tage varsel: udseende, glatning op og være mere opmærksomme på at finde ud af, hvad der sker, "hvorfor gjorde du får ro? ".
  14. 14
    Afslut! Giv dit publikum en følelse af afslutning i, hvad du skriver. Bring dem tilbage til begyndelsen, men med en højere ånd, understreger i resumé. Dette kan gøres ved at starte det sidste afsnit med en stærk, deklarativ sætning, der re-gør din pointe.

Opbygning og form

  1. 1
    Skriv en introduktion. Åbning med en stor-erklæring, der vil tiltrække sig opmærksomhed hos publikum. For eksempel: "I dag," vi "er på vej ind i en ny æra for vores land og dets folk..." - Sørg for at følge op med denne idé...
  2. 2
    Åbn med væsentlige bemærkninger eller citater. Skriv om emnet for talen, ligesom gjorde Nelson Mandela i en tale: "I dag" vi "fejrer ikke sejren for et parti, men en sejr for alle mennesker i Sydafrika."
  3. 3
    Brug inclusive vilkår for enkeltpersoner. Peg på 'vores' ting som - "Vores team, vores by eller stat / land, eller vores skole, vores klasse-årige, vores arbejde, mennesker og produkt / kandidat"...
  4. 4
    Byg kroppen af talen. Den skal indeholde oplysninger og eksempler på 'vores' problem.
  5. 5
    Adresse gruppens medlemskab. Clue-i publikum, ved hjælp af personlige stedord - "dig / vi / vores / din". Giv dem et sted at feel-/fill-in.
  6. 6
    Gentag centrale ideer. Der bør være fordelte gentagelser af de samme vigtige ideer til virkning - at gøre publikum huske og få på hovedlinjen.
  7. 7
    Afslut stærk. Indgå en kraftfuld søm-down. Brug en punchline. Hammer på stedet. Punch den simple logik. Brug korte sætninger. Staccato påvirker følelser. Drum betydningen. Den sælger din ultimative budskab.

Tips

  • Øv din tale med en anden, hvis det er muligt, og bede ham / hende for input.
  • Husk at tage en dyb indånding, som du går ud på dette tidspunkt. At ilt og beroligende fokus på dit åndedræt altid hjælper, når du er nervøs eller har "kæmp-eller-flygt" boblende i brystet.
  • Hvis du har en masse tid til praksis, kan du udvikle flere sjove fagter. Gestures er bedre end at holde dine hænder i dine lommer, hængende eller foldet med fingrene snøret. Men hvis dine bevægelser kan være bred, flyvende og distraherende, holde dine hænder tættere på din krop, ligesom ved kanterne af en tegnebog mellemstore billede, ikke i dit ansigt, medmindre det er en logrer-pegende finger for at gøre en stor problem, "en peger sure".
  • De fleste talere behandle øjenkontakt problemet ved at vride deres krop fra side til side. De svinger deres blik fra side til side, som om du ser en tenniskamp. Gør ikke denne fejl. Gør mere tilfældig øjenkontakt med komfortable, naturlige krop og hoved bevægelser med målbevidste blikke på forskellige områder.
  • Overvej dit publikums referenceramme. En enkel måde at gøre det på er at tænke: Hvem er i publikum? Hvorfor er de her? Og efter at have hørt din tale, hvad er den første ting du vil have dem til at gøre eller sige til en anden, måske?
  • Smil fra tid til anden, men at afstå fra grinende som en idiot.
  • Fokuser din opmærksomhed på en person ad gangen, ligesom du ville gøre i normal dagligdags samtale. Dette kan hjælpe med at slappe af dig, og afbøde frygten for at tale med meget store skarer. Skift dit fokus rundt i lokalet, at forskellige dele af din målgruppe. Ved at inkludere alle områder, selv når du måske ikke være i stand til se dem enkeltvis, vil hver person føler som om du taler direkte til dem, ikke på dem.
  • Variere hastigheden af ​​levering og lydstyrken af ​​din stemme. Tal hurtigere og højere, når man går videre til en ny tanke. Tal langsomt og sænk din stemme lidt for vægt.
  • Brug håndbevægelser. Men du behøver ikke gøre det ligner du laver et teaterstykke.
  • Fungere som hvis du boede denne idé, en tale, hele dit liv: så, slappe af, smiler (råbe, synge og danse passende) en lille smule, og give det din alle - hvis du kan føle det, tro det...
  • Du kan opleve øjeblikkelig, vedvarende bifald afbrudt af lejlighedsvise "Bravo", og den allestedsnærværende orakel punk som rynker panden og undere højt, "Men hvad var virkelig sagt?"
  • Legendary skuespiller Anthony Quinn brugt denne teknik til at give ham selvtillid foran et publikum:
    Forestil dig en stråle af energi, der udgår fra dybt i jorden og udstråle op gennem hælene op din rygsøjle, og derefter hele kroppen. Hold dette billede i bagsiden af ​​dit sind, som du leverer dine linjer (is, tale).
  • Må ikke læse dit indlæg. Tal sine vigtigste begreber fra hukommelsen. Du kan gå glip af et par mindre punkter (og endda en stor en), men hvis du ikke kan huske det længe nok til at sige det, hvorfor skulle nogen ellers kan huske længe nok til at handle på det?
  • Hver person i publikum oplever dit indlæg som et individ. Tal til dem som individer, ved at bruge ord som "du" og "din" - i stedet for "alle jer" eller "alle her," det er mere direkte og overbevisende, og vil engagere hvert medlem af din målgruppe, uanset om det være fem eller fem tusinde.
  • Hvis du ikke er en erfaren foredragsholder, det er fint at læse dit indlæg, så længe din levering ikke opstyltet og amatøragtigt som et barn læsning fra en lærebog. Du har måske ikke tid til udenadslære. Hvis ikke, skal du ikke være flov over at læse dit indlæg. Få dit budskab ud tæller mest. Kig op og smil fra tid til tid til at lade publikum vide, at du ikke har glemt dem.
  • Næsten alle kan huske en tidlig oplevelse, når han / hun var besat af udenadslære og recitere og pludselig trak en blank. Det kan afspore en tale. Være fortrolig med dit emne og få bullet point på nogle få nummererede 3x5 kort, bundet sammen af ​​en snor eller speciel ring. Slap af og ikke blive forstenet om fejlfri levering, folk vil ikke holde en slip imod dig:
  • Hvem er bedre til at skrive din indledende "bio" (profil) til publikum end dig? (Dette er ikke den tale-intro, som du gør i dit eget talende). Før din tale, skal du kontakte den person, der vil indføre dig og sende eller læse dem din foreslåede introduktion. Medmindre personen er en total creepazoid, han / hun vil være taknemmelige for, at du har gemt dem fra akkord for at udarbejde en personlig introduktion af dig.
  • Hør, trygt, hvad du rent faktisk siger, ikke bekymrende. Men det at være lidt bevidst om din præsentation og værdiløse "lyde", din "ummm" s, "ya'know" s og "Ahhh" s. Højttalere ofte bruge disse som fyldstof under pauser, for at lade folk vide, at de ikke har afsluttet deres tanker - og for at holde gulvet. Forsigtig: De gør du lyder tøvende, off-the-point, usikker... Alt for mange ummms og ahhhs komme til at være meget irriterende.
    Det er okay at lade stilheden krænke på din sætning - folk vil se op. Når du vænne dig af "ummms, ahhhs og ya'knows" du vil tage et stort skridt mod en effektiv offentlig taler og nyttig pause!
  • Begynd at skrive, som hvis du opretter et essay eller oplysende artikel. Når du er fortrolig med dit forslag, kan du læse det højt. Lyt til en optagelse. Men skal den stil være anderledes end en typisk essay eller en artikel. Du kan ikke have komplekse stykker, der drone. Snarere end pakke din snak med kedelige fakta og tal, give dem en støtte handout (efter din tale, medmindre du har til at præsentere dette dokument som sådan - hvis ja, så giv det ud på forhånd). Det er okay at gentage eller gense vigtige point for fokus.
  • Watch JFKS tiltrædelsestale for markører på håndbevægelser. JFK opfandt knivstikkeri din lukkede hånd frem, mens du rører tommelfingeren med din buede pegefinger. Enhver større politiker bruger nu denne gestus.
  • Undgå en syngende levering, især manerer kendt som "uptalk". Uptalk slutter sætninger og sætninger med et spørgsmålstegn. Ikke alene er det irriterende, det gør du lyder umoden. Og meget usikker på dig selv, vil ingen være i stand til at stå at lytte til dig.
  • Ronald Reagan havde en regel om, at han altid ville bringe en ekstra skriftlig kopi af hans tale i tilfælde af noget der skete under talen - og være klar til at give det til vært / værtinde.
  • Overveje "hoste" for at gøre en lang, papir "emergency" pause, for at samle dine tanker, nerver, kontrol og stabil selv. Hoste, klare din hals, tage et glas vand, hoste, grine, så prøv at gå på (igen). Hvis du forsøger, men var ikke en gennemprøvet en poleret taler, så så har du gjort dig stolt ved modigt at prøve?
  • Encore: Hvis talen er efterfulgt af spørgsmål / svar off til siderne af platformen, er det fint at gå tilbage til midten podiet eller forreste del af rummet, når hilsener / benedictions dør ned. Wave et venligt farvel, se på mennesker, point og bølge pænt, ikke en bølge-off. Må ikke stirre på dine sko eller på væggen. Du behøver ikke at bo dér, men give dem en sidste glimt af dig travlt forlader (hjerteligt, ikke som "VIP forlader"). Fungere som hvis du tjekker / indsamle dine varer - du er.
  • Undgå en fladhed eller en patetisk: "Tak" for at signalere, at "Ja, talen er slut." Det er en svag / deadhead slutter enhver tale. Du bør virkelig ikke bare takke publikum og køre, nogen mere end de burde "Tak åh-store-en". Du har givet publikum en betydelig erfaring og de har givet dig deres høflig (eller entusiastiske) opmærksomhed. Være høflig, nacn, ikke underdanig eller mestrer: "Kald det endnu" - en balance af formålet, stress og en svag glæde og lettelse for alle (undgå en fristelse til at sige, "! Puha / whoa" - og skarpt udåndede åndedrag udtrykker lettelse, overraskelse, glæde, I / vi færdige!,...).
  • Du kan kæmpe mod sceneskræk og frygt for fiasko ved at kende dit motiv - at være komfortable / fortrolig med det. At have en kommanderende viden om dit emne vil vise ud af dig, ligesom ikke at vide dit emne vil vise - i endnu højere grad.
  • Den type begivenhed, du deltager, vil bestemme længden af ​​dit indlæg. Overvej, at den gennemsnitlige højttaler taler 100-135 ord i minuttet. Nedenfor er eksempler på tale længder:
    • Standard hovedtaler: 18 - 22 minutter (est 1800-2970 ord)
    • Motivator: 12 - 15 minutter (est 1200-2025 ord)
    • Ceremonial højttaler: 5 - 7 minutter (est 500-945 ord)
    • Pressemøde: 2 - 3 minutter (est 200-405 ord)
    • Bryllup toast: 2 - 3 minutter (est 200-405 ord)
  • For en begravelse lovtale eller en anden højtidelig adresse - grøft smil. Hold din stemme og udtryk højtidelig og alvorlig på alle tidspunkter. Bare emulere en nyhedsoplæser, når de bringer triste nyheder.
    Men indse, at nogle familier ønsker en mindehøjtidelighed for at være en fejring af familielivet, den afdødes liv, med familie glæde, humor og store vibes.
  • Ponder: Brug en dramatisk pause til at understrege et vigtigt punkt. Stoppe med at tale om en anden og ser ud som om du er grublede din næste ord.
  • End det: Lad finalen, insisterende sætning være det naturlige afslutning på dit indlæg. Signalere afslutningen blot ved at smile og træde væk fra talerstolen eller podiet. Hvis du ikke har brugt en talerstol (altid en god ide), smil og bølge, tage en bue, eller flytte til at ryste hænder med nogen til at signalere slutningen af ​​din blændende præstation. Talen selv kunne have været en snorker fest - men i det mindste har du en poleret exit. Folk husker det sidste punkt eller vægt, så ramte det stærkt!
  • Tænk hårdt, før indarbejde flipover eller en tør-slette bord i din præsentation. For én ting, kan du ikke ønsker at forgifte luften med de frygtelige røg udsendes af whiteboardpenne i et lille rum. Til sidst kan du finde dig selv at tale med din flipover og ikke til publikum. Publikum kan blive distraheret af dine ulæselige skriblerier - eller ser du fumle med dine udstillinger.
    Usikre eller genert højttalere som Scenetilbehør fordi de tager fokus fra dem. Uanset hvad der passer bedst til din situation er fint.

Advarsler

  • Må ikke give en langvarig og kedelig tale. Ellers vil folk bogstaveligt falde i søvn under talen. Altid har en sans for humor til at sætte fut i stedet lidt.
  • Må ikke være en windbag. Time din tale i et par praksis kører. Hvis det går mere end fem minutter, du hellere være en tryllebindende højttaler. Den typiske amatør højttaler vil have publikum kontrollere deres ure efter cirka tre minutter. Husk, Abe Lincoln kun behov for et minut eller to for Gettysburg Address.