Wkodk

Hvordan plot en historie

Har en grundlæggende idé til en historie, men ved ikke, hvad de skal gøre nu? Der er en masse artikler fortæller dig, hvordan du skriver, når du har et plot, eller hvordan du udvide dit plot, når du har skelettet. Men hvad gør du, hvis du har noget, men den idé? Denne artikel vil hjælpe dig plotte en historie fra start til slut, uanset om det er en børns billedbog eller en syv-del episke serie.

Steps

Hvordan plot en historie. Gør din idé til en idé til en historie.
Hvordan plot en historie. Gør din idé til en idé til en historie.
  1. 1
    Få en idé. Hvis du har en lurer et eller andet sted, great! Hvis ikke, brainstorm eller mindmap, eller gør en af de mange andre tanke-genererende øvelser, der kan findes på nettet. Du behøver ikke at gøre det til en historie bare endnu-men du behøver en vag idé. Det kan starte med noget: en sætning, et ansigt, en karakter eller en situation, bare så længe det er spændende og inspirerende for dig.
  2. 2
    Gør din idé til en idé til en historie. Det er det høje niveau bue af historien. Hvis du er fortrolig med Snowflake Method eller andre top-down metoder idé produktion, så vil du være fortrolig med dette trin. Så hvordan kan du slå en vag forestilling om en pige med mørke øjne ind i en historie idé? Først forstå, at historier om to ting: karakterer og konflikter. Sure, der er andre ting derinde, som tema og indstilling og POV og whatnot, men i hjertet af enhver historie, er der tegn med en konflikt. Så lad os tage vores mørke-eyed pige. Nu starter vi spørge os selv spørgsmål, med det mål at skabe et tegn med en konflikt. Hvem er hun? Hvad vil hun? Hvad står i vejen for hende at få det? Når du har en karakter med en slags konflikt, har du en historie idé. Skriv den idé ned.
  3. 3
    Gør din idé til en historie plot. Nu, her kommer den svære del. Du har et højt niveau idé til en historie, men hvordan kan du vende det til et plot? Du kunne selvfølgelig starte bare skrive og se hvor det tager dig, men hvis du følte nogen lyst til at gøre det, er det tvivlsomt, at du ville være at læse denne artikel i første omgang. Du vil have din plot. Så her er hvad du gør: du kommer op med slutter først.
  4. 4
    Ja, det er rigtigt, i slutningen. Er vores mørke-eyed pige får hendes mand? Eller gør hun taber til de rige chick? Kom op med din slutter først, og hvis det ikke gnist nogle plot points i sig selv, og derefter fortsætte med at læse videre.
  5. 5
    Tænk over dine karakterer. Nu har du en konflikt, har du tegn, har du en begyndelse situation og en slutning situation. Hvis du stadig har brug for hjælp at finde et plot, så hvad du behøver at gøre nu, er at tænke over dine karakterer. Kød dem ud. Giv dem venner, familie, job, historier, livsændrende oplevelser, behov og ønsker.
  6. 6
    Byg plot point. Nu hvor du har dine karakterer og opløsning af din historie, er, hvad du gøre for at opbygge plot points dybest set spille The Sims. Du tager dine karakterer, sætte dem i deres verden, og se dem interagere. Vær sikker på at tage noter. Måske en af ​​dem får den store forfremmelse. Måske vores mørke-eyed pige konkurrerer i en swimming konkurrence med de rige knægt. Måske hendes bedste ven finder ud af at hun aldrig har givet op på denne crush. Bare komme med ideer til, hvad de kunne gøre for at påvirke deres verden, og hvad deres verden kunne gøre for at påvirke dem.
  7. 7
    Passer til dine plot points ind i en historie bue. Her kommer den sjove del. Nu et vist kendskab til historien struktur kommer i nyttig her. Til vores formål er Freytag analyse sandsynligvis mest nyttige. Historier har fem dele:
    • Exposition - figurens normale levetid, op til det punkt i "opfordring hændelse", der skubber dem i konflikt.
    • Stigende Handling - de konflikter, kampe, og faldgruber, at karakteren står samtidig forsøger at nå deres mål. I tre akt struktur anden akt, og som regel den meatiest del af historien.
    • Climax - den vigtigste del! Det punkt, hvor alt synes muligt eller umuligt, og karakteren skal beslutte, om at gå efter sejren eller tage en yndefuld fiasko. Vendepunktet i historien, hvor konflikten kommer til et hoved.
    • Faldende Handling - hvordan tingene udfolder efter klimaks, helten vinder eller taber, er alle løse ender bundet op, hvilket fører til...
    • Afsløring - en ny balance, normalt liv igen, men forskellige (eller måske ikke så anderledes) fra den "normale liv" af den karakter redegørelse.
  8. 8
    Placer disse potentielle plot point du kom op med et eller andet sted på buen, arbejder enten bagud eller fremad. Din slutning sandsynligvis falder i Falling aktion eller Denouement scenen, men hvis du er god (eller heldig) kan du er kommet op med Climax i stedet. Hvis du ikke har Climax selv, så tænk på den opløsning, du ønsker, og tænke på det tilfælde, at det ville være nødvendigt at oprette den. Alt, der fører op til denne begivenhed fra starten er stigende aktion. Alt følge begivenheden falder aktion. Og alle ting, som ikke passer ind i den ene af disse to kategorier bør ikke anvendes i din historie, medmindre det er i en side plot.
  9. 9
    Skift rundt eller ombygge dit plot, så det er nødvendigt. Nu skulle du have en brugbar plot. Det kan ikke være indviklet, kan det ikke være smuk, men du har nok til at begynde at arbejde med. Når du beslutter hvilke scener bedst illustrerer den kæde af begivenheder, der førte op til Climax, kan du beslutte, at du ønsker at ændre dem rundt, eller endda ændre Climax. Det er okay. Skrivning er en kreativ proces, og sådanne ting er aldrig pænt skåret og tørret!

Sample uddrag


Tips

  • Husk, et plot dannet af din figurs motivationer. Put en masse vægt på skabelsen af ​​din karakter, før du har planer om at sætte i enhver stor begivenhed i din historie. Hvis du ikke har udviklet din figurs personlighed, hvordan har du det formodes at vide, hvordan de vil reagere på bestemte begivenheder i din historie?
  • Hvis du skriver den slags historie, der har brug for en skurk, give dem en motivation. Når du har tænkt på dette, vil det være lettere at komme op med et plot.
  • Få en balance med følelser i historien. Hvis du skriver en tragedie, omfatter nogle humor i det. Hvis du skriver en historie med en perfekt lykkelig slutning omfatter en smule tragedie eller andet sted.
  • Sæt dig selv ind i figurernes sko, hvad ville de sige? Hvad ville de gøre, eller hvordan ville de reagere? I stedet for at besvare som om det er dig (fordi det ikke omsættes til en meget overbevisende tegn) svar i karakter. Også, når plotte, skal du sørge for pace selv, fordi hvis du bare har dramatiske begivenhed efter dramatisk begivenhed bliver det kedeligt og ensformigt, du ønsker, at læseren til at blive overrasket. Når du tilføjer følelser, du har brug for at vise en række følelser, fordi som mennesker vores følelser er som rutsjebaner, og vi føler ikke det samme for år efter år, gør vi? Vi føler glade tider og forstyrret på andre, så du er nødt til at overveje dine karakterer menneskeheden også.