Wkodk

Hvordan man skriver en novelle

For enhver forfatter, er novellen det perfekte medie historien. Mens du skriver en roman kan være en kæmpe opgave, kan bare om nogen håndværk og, vigtigst, finish, en novelle. Det betyder ikke, at korte historier er let at skrive, eller at de ikke er så kunstnerisk og værdifuld som romaner. Med praksis, tålmodighed og en passion for at skrive, kan de være lige så bevægende og mindeværdige som deres meget længere fætre. Vi vil give dig nogle ideer til, hvordan man kan gøre det ske, eller hjælpe dig med at komme igennem kreative dødvande. Læs mere her!

Steps

Hvordan man skriver en novelle. Saml ideer til din historie.
Hvordan man skriver en novelle. Saml ideer til din historie.

Første del: at skrive en novelle

  1. 1
    Saml ideer til din historie. Inspiration kan finde på noget tidspunkt, så bære en notesblok med dig overalt, så du kan skrive ned historie ideer, som de kommer til dig.
    • Det meste af tiden, vil du bare tænke på små stumper af information (en katastrofal begivenhed rundt som du kan bygge et plot, en figurs navn eller udseende, etc.), men nogle gange får du heldig og en hel historie vil afsløre sig til dig i et par minutter.
    • Hvis du har problemer med at finde inspiration, eller hvis du har brug for at skrive en historie i en fart (for en klasse, for eksempel), lære at brainstorme eller hvis du ikke kan komme med nogen ideer, du måske nødt til at kigge til familie og venner til inspiration.
    • Erfaringen normalt hjælper med at opbygge gode plots. Mange af Isaac Asimovs mysterier kom fra erfaringer af bestemte hændelser.
  2. 2
    Begynd med grundlæggende i en novelle. Når du har valgt en idé, skal du huske det grundlæggende i en novelle, før du skriver en. Trin til en god novelle er:
    • Indledning: introducerer tegn, indstilling, tid, vejr, osv.
    • Start af handling: det punkt på en historie, der starter den stigende handling.
    • Stigende handling: begivenheder fører op til klimaks eller vendepunkt.
    • Climax: den mest intense punkt eller vendepunkt i historien.
    • Falling handling: din historie begynder at afslutte.
    • Opløsning: en tilfredsstillende afslutning på historien, hvor den centrale konflikt er løst, eller ej! Du behøver ikke at skrive din novelle i orden. Hvis du har en idé til en stor afslutning, så skriv det ned. Flyt frem eller tilbage fra din start ide (det måske eller måske ikke være begyndelsen af ​​historien), og spørge "Hvad sker der nu?" eller "Hvad er der sket inden denne?"
  3. 3
    Find inspiration fra virkelige mennesker. Hvis du har problemer med at forstå eller finde attributter af en karakter, drej til dit liv. Du kan nemt låne attributter af mennesker, du kender, eller endda fremmede du bemærker.
    • For eksempel kan du bemærke nogen er altid drikker kaffe, de taler i et højt, rungende stemme, er de altid skrive væk på computeren, osv. Alle disse observationer vil tilsammen gøre en meget interessant karakter. Din karakter kan endda blande attributterne for en række mennesker.
  4. 4
    Kend dine karakterer. For en historie for at være troværdig, tegnene skal være troværdigt og realistisk. Det kan være en vanskelig opgave at skabe virkelige tegn, der er interessant og realistisk. Men her er et par strategier til at skabe "rigtige mennesker" for at befolke din historie:
    • Skriv en liste med titlen med figurs navn, og skriv alle de egenskaber, du kan tænke på, fra deres position i orkestret til deres foretrukne farve. Vide så meget som muligt om dine karakterer, fra hvad deres centrale motiver er, hvad deres livretter er. Har de taler med en accent? Har de nogen finurlige manerer? Du vil ikke indeholde alle disse oplysninger i din historie, men jo mere du ved, jo mere dine karakterer vil komme til liv, både for dig og for læseren.
    • Sørg for at dine karakterer 'personligheder er ikke perfekt. Hver karakter har brug for at have nogle fejl, nogle problemer, nogle ufuldkommenheder, nogle usikkerheder. Du kan antage, at folk ville ikke gerne læse om et tegn med en masse fejl, men det kunne ikke være længere fra sandheden. Batman ville ikke være The Dark Knight, hvis han ikke var et grænsetilfælde sociopat!
    • Folk kan forholde sig til figurer med problemer, da det er realistisk. Når de forsøger at komme op med fejl, behøver du ikke at give din karakter nogle enorme, bizarre problem (selvom du sikkert kan). For de fleste tegn, så prøv at holde med ting, du kender til. For eksempel kunne det tegn har vrede spørgsmål, være bange for vand, være ensom, kan ikke lide at være omkring andre mennesker, ryger for meget, osv. Alle disse kan tages videre i udviklingen.
  5. 5
    Begrænse bredden af din historie. En roman kan opstå over millioner af år og omfatter et væld af underparceller, en række steder, og en hær af støtte tegn. De vigtigste begivenheder i en novelle skulle opstå i en forholdsvis kort periode (dage eller endda minutter), og du vil typisk ikke være i stand til at udvikle en effektiv mere end én plot, to eller tre hovedpersoner, og én indstilling. Hvis din historie har meget mere bredde, er det sandsynligvis skal være en novelle eller roman.
  6. 6
    Beslut hvem vil fortælle historien. Der er tre synsvinkler, hvorfra man kan fortælle en historie: first-person ("I"), andet-person ("du"), og tredje person ("han" eller "hun"). I en første-persons fortælling, fortæller en karakter i historien historien, i anden person, læseren er lavet en karakter i historien, og i tredje-persons fortæller en udenfor fortælleren historien. (Anden-persons fortælling er sjældent brugt.)
    • Husk, at første-persons fortællere kun kan fortælle, hvad de ved, (som vil være begrænset til, hvad de ser på første hånd, eller får at vide af andre), mens tredje-person fortællere enten kan vide alt og udforske hver figurs tanker, eller være begrænset til kun det, der kan iagttages.
    • Du kan også blande og match. For eksempel kan du skifte mellem en første-persons fortælling i ét kapitel, og tredje person i en anden, eller endda har mere end én first-person synspunkt. Et glimrende eksempel på dette er den korte historie "Rashomon", ved Akutagawa Ryunosuke. Dette blev senere omdannet til en film af samme navn af Akira Kurasawa.
  7. 7
    Organiser dine tanker. Når du har forberedt de grundlæggende elementer i din historie, kan det være nyttigt at gøre en tid-line på en eller anden måde at hjælpe dig med at beslutte hvad der skal ske hvornår.
    • Din historie skal mindst bestå af en introduktion, indledning hændelse, stigende action, klimaks, faldende handling, og opløsning. Du kan tegne eller skrive en visuel med meget enkle beskrivelser af, hvad der skal ske i hver af disse faser. Efter at have dette gjort, vil hjælpe dig med at holde fokus, når du skriver historien, og du kan nemt foretage ændringer i det, så du er i stand til at holde en lind strøm, som du skriver den fulde historie.
  8. 8
    Begynd at skrive. Afhængigt af hvor grundigt du har skitseret din plot og karakterer, kan selve skriveprocessen simpelthen være en af ​​at vælge de rigtige ord.
    • Men generelt skrivning er besværlig. Du kommer sandsynligvis ikke kender dine karakterer og plot så godt som du troede, men det er ligegyldigt, i en vis forstand, vil de fortælle dig, hvad de har brug for, selvom du male dem i et hjørne. Plus, er der altid det andet udkast!
  9. 9
    Kom ud at svinge. Den første side, nogle ville sige den første sætning-for enhver skrive bør fange læserens opmærksomhed og lade ham / hende der ønsker mere.
    • En hurtig start er især vigtigt i noveller, fordi du ikke har meget plads til at fortælle din historie. Må ikke dillydally med lange introduktioner af tegnene eller uinteressante beskrivelser af indstillingen: få ret i plottet, og afslører detaljer om de tegn og indstilling brik-by-piece, som du hen ad vejen.
  10. 10
    Hold skrive. Du er næsten sikker på at ramme nogle bump på vejen til efterbehandling din historie. You got at arbejde sig igennem dem, selv om. Afsæt en tid til at skrive hver eneste dag, og gøre det til et mål til slut, siger en side hver dag. Selv hvis du ender med at smide hvad du skrev den dag, har du været at skrive og tænke på historien, og det vil holde du vil i det lange løb.
    • Overveje at deltage skriftligt grupper eller aktiviteter. Ét meget god aktivitet for forfattere af alle slags er "National Novel Writing Month" eller NaNoWriMo. Hvert år fra November 1 til 30. november er din opgave at skrive en roman på mindst 50.000 ord. Brilliance og kvalitet er off the table-målet er den handling at skrive. Tjek reference link for mere information.
  11. 11
    Lad historie "skriver sig selv". Efterhånden som du udvikler din historie, kan du ønsker at slå din plot i en anden retning, end du havde planlagt, eller du måske ønsker at væsentligt ændre eller fjerne et tegn. Lyt til dine karakterer, hvis de fortæller dig at gøre noget anderledes, og ikke bekymre sig om ophugning dine planer helt, hvis du kan lave en bedre historie, som du går.

Del to: redigering af en novelle

  1. 1
    Revidere og redigere. Når du er færdig med historien, gå tilbage gennem den og rette mekaniske fejl, samt logiske og semantiske fejl. I almindelighed, sørg historien strømme og karaktererne og deres problemer bliver introduceret og løses hensigtsmæssigt.
    • Hvis du har tid, satte den udfyldte historien ned i et par dage eller uger, før du redigerer. Distancere dig fra historien på denne måde vil hjælpe dig med at se det mere tydeligt, når du tager den op igen.
  2. 2
    Få nogle second opinion. Send dine ændrede og redigerede historie ud til en betroet ven eller slægtning til revisioner, redigerer og forslag. Lad dine korrekturlæsere vide, at du ønsker at høre deres virkelige meninger af historien. Giv dem tid til at læse den og tænke over det, og give dem en kopi, som de kan skrive på.
    • Sørg for at du overveje alt, at dine korrekturlæsere fortælle-ikke bare de dele, du gerne vil høre. Tak dine korrekturlæsere til at læse din historie, og ikke argumentere med dem.
    • Indarbejd hvad redigeringer, revisioner og forslag, du føler er gyldige. Din skriftligt vil være bedre, hvis du nøje kan overveje konstruktiv kritik, men du behøver ikke at følge alle de råd, du får. Nogle af forslagene kan ikke være meget godt. Det er din historie, og du har brug for at foretage den endelige opkald!
  3. 3
    Må ikke give op. Det kan være frustrerende, hvis du har problemer med at skrive. Du kan løbe tør for damp, få vred på tegn og føler sig trist-eller endda en lidt skyldig-når en elskede karakter bliver dræbt.
    • Bare vide, at du vil efter al sandsynlighed, tvivler dine egne skrivefærdigheder på et tidspunkt. Dette er helt normalt. Du vil føle det ikke er værd at fortsætte, og at du skal give op og blive en tjener på en dykke cafe. Når disse tanker opstår, kan de nemt tage over og gøre dig stoppe dengang og der.
    • En af de sværeste opgaver som en forfatter er at lære at squash disse følelser og fortsætte med at skrive. Når du begynder at have disse tvivlsomme følelser, eller få træt eller keder sig, stoppe med at skrive! Du kan få op, tage en tur, få en snack, se tv, eller noget at slappe af. Når du vender tilbage, så gør det med en frisk sind. Du kan stadig ikke lyst til at skrive, men fortæl dig selv et par gode ting om din historie-noget om det, fra den ene god passage, du skrev til en godt gennemtænkt dialog til en interessant karakter-og lykønske dig selv. Du laver noget de fleste mennesker ikke kan.
    • Hvis nogen andre kender din historie, og har læst det, kan de også være en god kilde til opmuntring. Bare fortæl dig selv at du vil slutte denne historie, fordi du vil. Det betyder ikke noget, hvis historien ikke er det bedste der nogensinde er skrevet, vil der være andre. Hvis du har et mål at afslutte det, det er, hvad du vil gøre.
  4. 4
    Læs! Intet kan hjælpe dig med at lære, hvordan man skriver en god novelle bedre end at læse gode noveller. Bemærk den stil, og hvordan forfatteren bruger kortfattethed til deres fordel.
    • Læsning af en bred vifte af forfattere og stilarter vil hjælpe dig med at lære at anvende forskellige "stemmer" for hver historie, du skriver, og udvide din kreative palet. Opmærksomme på, hvordan forfatterne udvikle deres karakterer, skrive dialog og strukturere deres plots. Her er nogle forslag:
    • "I, Robot", som Issac Asimov.
    • "Trin", ved Jerzy Kosinski.
    • "The Celebrated Jumping Frog af Calaveras County", af Mark Twain.
    • "The Secret Life of Walter Mitty" af James Thurber.
    • "A Sound of Thunder" af Ray Bradbury.
    • "Tre spørgsmål", af Leo Tolstoy
    • "Brokeback Mountain", af Annie Proulx
    • "Gør Androids Dream of Electric Sheep" af Philip K. Dick.
    • Note: mange af disse noveller er blevet forvandlet til succesfulde film, eller er blevet fortrolig kulturelle referencer. For eksempel, "A Sound of Thunder", den mest re-offentliggjorte sci-fi novelle af hele tiden, introducerer os til "Butterfly Effect". Philip K. Dick historier har givet os Blade Runner ("Gør Androids Dream of Electric Sheep"), Total Recall ("vi kan huske det for dig Wholesale"), Minority Report ("Minority Report"), A Scanner Darkly ("A Scanner Darkly ") og mange andre. Det er vigtigt at have alle disse elementer i rækkefølge, så du kan have et forspring på ideer til at arbejde med.

Tips

  • Udvikl din egen stil. Din unikke stemme vil kun komme gennem praksis. Du kan starte med at efterligne andre forfattere, eller hvis du forsøger at skrive til en bestemt genre, kan du prøve at tune dine tanker til den frekvens. I sidste ende, selvom du bare nødt til at skrive ekstreme for at udvikle din stemme.
  • Noveller er nogle gange bedst endte med en cliffhanger. Hvad der virkelig skete med Douglas Quail (aka Quaid) i slutningen af "vi kan huske det for dig Wholesale" (aka Total Recall)?
  • Hvis du har problemer med brainstorming, prøve at lave en web eller bord, skabe omkring fem vigtigste sætninger til din novelle. Det kan hjælpe til at gøre en "gratis write", som er simpelthen at skrive eller skrive alt, hvad der kommer i dit sind for en bestemt tidsperiode, siger mellem 5 og 30 minutter.
  • Har en hjerne storm før skrivning noget.
  • Historier har mindst to tidslinjer. Der er den rækkefølge, som begivenhederne fandt sted, og så er der den rækkefølge, som du afslører dem til dine readers.These tidslinjer behøver ikke at være den samme.
  • Mens du nogle gange måske ønsker at skrotte en historie, så sørg for at du har fået en virkelig god grund-ikke bare en undskyldning til at gøre det. Hvis du bare sidder fast midlertidigt prøve at arbejde igennem det. Nogle gange vil du komme op med en anden idé, at du er mere begejstrede. Du ønsker måske at arbejde på den nye idé, men hvis dette sker ofte, kan det blive til et problem: du vil starte en masse historier, men du vil ikke nogensinde rent faktisk fuldføre en.
  • Er der en sang eller type musik, der får dig tilsluttet til følelserne og begivenheder, du ønsker at formidle gennem din skrivning? Prøv at spille nogle under eller før du begynder at skrive.
  • Sørg for at du ikke kunne have endt din historie tidligere. Enhver læser hader en bog, der er lige ved at ende, men trækker ud for et andet afsnit eller to.
  • Du må ikke brug for eller ønsker at gå gennem brainstorming og pre-skriftligt arbejde, mange forfattere springe disse trin, og du kan finde at gå gennem alle trin i skriveprocessen overflødig. Det er sagt, alle skulle prøve pre-skrivning på et tidspunkt, selvom det er bare en gang. Også uden planlægning på forhånd, er det meget usandsynligt, vil du have en god historie.
  • Tænk grundigt over alle elementer i en historie, for eksempel hovedpersonen, indstilling, tidsperiode, genre, støtte figurer, fjender og konflikter, og plot.
  • Hvis noget kører gennem dit hoved, det være sig om hjem eller din hund, så skriv det ned og udvide det. Dette fungerer næsten 100% af tiden.
  • Du kan skrive om en tidligere begivenhed, eller en fantasi, som du har. En rigtig god måde at skrive om en tidligere begivenhed er at tænke på en begivenhed, der fandt sted, og ændre det til at være måske mere spændende, og til din smag. Din hovedperson kan være en tilpasning af dig selv eller nogen du kender. Men vær forsigtig, fordi virkelige mennesker ofte ikke er så dynamisk som historien tegn.
  • Gør forskning. Hvis du forsøger at sætte en historie i 1950, forskning af familiens dynamik, tøj, slang, etc. af perioden. Hvis du forsøger at skrive uden at kende baggrunden for, hvad du skriver om, vil historien sandsynligvis virke amatøragtigt, og folk, der kender den æra vil ikke holde tilbage deres kritik.
  • Sørg for at du ikke arbejder dit sind for hårdt på én gang. Hvis du har problemer med at komme med ideer, bare gøre noget andet. Kom tilbage til din historie efter et par timer eller efter en god nats søvn, og du vil blive overrasket over, hvad du kan så komme op med!
  • Kan du ikke finde venner eller slægtninge ærlige nok til at fortælle dig, hvad de virkelig mener om din historie? Overveje at deltage en forfattergruppe, hvor du kan lære tips og tricks fra andre forfattere og få (forhåbentlig) kvalitet kritikker. Du kan sikkert finde en lokal klub, men der er også online-grupper.
  • Design et format. Dette er ikke særlig nødvendig, medmindre du viser det til andre mennesker. For eksempel: Er historien i midten tilpasning? Er der kapitler? Må skrifttyperne forskellige? Er der stykker? Har du led ved begyndelsen af ​​hvert afsnit? Alle de ovennævnte ting er simpelthen ideer, som kan hjælpe med at organisere din skrivning for bedre resultater, hvis vist til andre.

Advarsler

  • Må ikke blive afskrækket. Hvis du forsøger at få din historie publiceret, vil det højst sandsynligt blive afvist. Afvisning er en stor del af at være en forfatter, nogle gange er det berettiget, men nogle gange er det ikke. Vær stolt af, at du har gennemført en historie og holde øve dit håndværk, hvis du nyder det.
  • Noveller er det hårdeste form for fiktion til at skrive. Du er nødt til at gøre alt hvad der sker i en roman (introducere tegn, oprette konflikter, udvikle karakterer, løse konflikter) inde i tyve eller tredive sider. Respekter genren. Det er ikke let.
  • Må ikke bliver dovne om stavning og grammatik. Vis de læsere, du ved, hvad du laver ved at præsentere en fejlfri historie. I det mindste, køre det igennem en stave-og grammatikkontrol. Det vil ikke gå glip af "deres" og "de er" fejl, men kan afmærke den forkerte brug af "dens".
  • Ideer kan ikke være ophavsretligt beskyttet, er det kun udtryk for idéer. Desuden er der kun så mange plots. Du er velkommen til at låne de overordnede retningslinjer for enhver mesterværk-hver forfatter gør det.
  • Må ikke blive for stolt af din historie når du er færdig det. Må ikke sætte dig op til skuffelse, hvilket efter al sandsynlighed vil komme, især hvis du indsende historien til offentliggørelse. I stedet forbliver professionelt løsrevet fra det.
  • Må ikke bliver dovne om at skrive. Ikke ender historien med læseren stadig forvirret. Cliff bøjler er okay, men kun hvis du planlægger at skrive en anden bog, eller som i tilfældet med "vi kan huske det for dig Wholesale", hvis cliffhanger er integreret i historien.